キーワードは、
[1]速度と視野角
[2]前車との相対関係
視野角での有効視野面積に占める 前車の形状の占有面積を
経験から、速度に関係なく、相対値で保持する傾向があることが判明した。
ベテランと初心者のドライバで、ばらつきがあるが、
前車との追従運転により、時間の経過とともに、適正値に落ち着くものと
考えられる。
The key word is
[1]Speed and viewing angle
[2]Relative relation to preceding vehicle
It turned out to tend to maintain the occupation area of shape in the preceding vehicle that occupied it to the effective view area in the viewing angle from the experience by a relative value regardless of the speed.
Though it is uneven in the old-timer and beginner's driverIt is thought that it settles down in a proper value with the time passage by the follow driving with the preceding vehicle.
~~~
この考えで、車間警告機能を実現できる、、、
The warning function between cars can be achieved by this idea.
~~~
(google検索:時速 視野角)
(google検索:車速 視野角)
で、検索したら、短時間であるが以下が引っかかった。
TODO)内容のチェック要!
(google retrieval: Per hour viewing angle)
(google retrieval: Viewing angle of velocity of car)
The following were caught though a short time when .... retrieving it.
TODO) Check main point of content.
~~~
[1]
http://www.denso.co.jp/ja/aboutdenso/technology/dtr/v12_1/files/18.pdf
運転者の視覚認知機能の解明とモデル化の研究
Clarification of driving person's sight acknowledgment function and research of modeling
2008/06/30追記)
ドライバは先行車の視覚的な面積変化をもって接近・離間検出をおこなっているという仮説のもと、「ドライバは前車との車間距離変化を前車の視覚的面積変化として認識し加減速操作をおこなっている」
とあるが、視野角との関係には、明確に言及していない。
The driver is original of the hypothesis of having a visual area change of the proceeding vehicle and doing the approach and the alienation detection. The driver recognizes the distance change between cars with the preceding vehicle as a visual area change in the preceding vehicle and is operating the addition and subtraction velocity.
The relation to the viewing angle is not clearly referred.
~~~
[2]
http://www.j-tokkyo.com/2002/H04N/JP2002-152718.shtml
【発明の名称】 画像処理装置
【 title of invention 】Image processor
【発明者】 【氏名】山田 正博
【要約】 【課題】画像処理のためにメモリに格納する画像データの量を少なくし、かつ必要な画像を得る。
【発明の詳細な説明】【0001】
【発明の属する技術分野】本発明は、車両のルームミラーの位置等に取り付けたビデオカメラにより撮像した前方の道路状況を画像処理し、レーンマークや車両等を検出する画像処理装置に関する。
This invention processes the road situation of which it takes picture with the video camera installed in the position etc. of the room mirror of the vehicle forward in the image, and concerns the image processor that detects the lane mark and the vehicle, etc.
@@@
本発明では走行速度に応じて視野角を変更する。
@@@
また、図4に示すように、走行速度に応じて線形に連続的に視野角を変化させることもできる。図4は車速に対する視野角の変化の一例を示したグラフである。横軸は車速を表す時速であり、縦軸は視野角を表す。この例では時速40km/hのときに視野角を30°とし、それより速くなると視野角は小さくなり、遅くなると視野角は大きくなる。
Moreover, the viewing angle can be changed linear continuously by responding at the running speed as shown in Figure 4. Figure 4 is a graph where one example of the change in the viewing angle into the velocity of the car was shown. A horizontal axis is per hour which the velocity of the car is shown, and the spindle shows the viewing angle. When it becomes small, and the viewing angle slows when the viewing angle is assumed to be 30° in this example at the time of 40 km/h in per hour, and it quickens more than it, the viewing angle grows.
【出願人】【識別番号】000237592【氏名又は名称】富士通テン株式会社
【 those who apply 】【 name or name 】 Fujitsu Ten of 【 identification number 】000237592 Ltd.
~~~
[3]
http://www.j-tokkyo.com/2006/B60R/JP2006-182324.shtml
【発明の名称】 車両用警報装置
【 title of invention 】Alarm device for vehicle
【発明者】 【氏名】服部 彰
【住所又は居所】愛知県豊田市トヨタ町1番地 トヨタ自動車株式会社内
【 address or address 】In TOYOTA MOTOR CORPORATION one in Aichi Prefecture Toyota City Toyota town
【要約】 【課題】運転者の警報対象物についての認識遅れを緩和する車両用警報装置を提供すること。
Offer the alarm device for the vehicle where the recognition delay of driving person's warning object is eased.
TODO)特許の中身は見れないのか?見れたような、、、図が見たい!
~~~
TODO)レイノルズ数算出試行時の計算値を挿入する。メモ整理要!、当面、保留!
~~~
end
2008年6月29日日曜日
登録:
コメントの投稿 (Atom)
0 件のコメント:
コメントを投稿